Od Iowa po We Are Not Your Kind: Hloubkový ponor do Slipknot skladeb

Slipknot Skladby

Počátky v Iowě: První Demo Nahrávky

Iowa, země kukuřičných polí a těžkého průmyslu, se stala nepravděpodobným rodištěm jednoho z nejvíce vizuálně a zvukově agresivních hudebních počinů, Slipknot. Kapela, která se zformovala v roce 1995 v Des Moines, se zrodila z frustrace a touhy po syrovém, nefiltrovaném hudebním projevu. První demo nahrávky Slipknot, ačkoliv hrubé a neotesané, odhalují zárodky jejich charakteristického zvuku – zběsilé bicí, drásavé kytary a děsivý vokál Coreye Taylora.

Mezi tyto rané nahrávky patří i demo z roku 1996 s prostým názvem "Mate. Feed. Kill. Repeat.". Tato nahrávka, vydaná v omezeném nákladu, představuje fascinující sonický dokument kapely hledající svou identitu. Slyšíme zde experimenty s různými žánry, od death metalu po prvky industriální hudby. Ačkoliv se "Mate. Feed. Kill. Repeat." liší od pozdější tvorby Slipknot, najdeme zde záblesky geniality, které se naplno projeví na debutovém albu.

Skladby jako "Slipknot" a "Gently" s jejich chaotickou energií a temnými texty předznamenávají budoucí směr kapely. Tyto rané nahrávky sloužily jako zkušební pole, na kterém Slipknot pilovali svůj zvuk a budovali si reputaci díky explozivním živým vystoupením. Ačkoliv se první demo nahrávky Slipknot mohou zdát v porovnání s jejich pozdější tvorbou syrové, představují důležitý milník v historii kapely a nabízejí fascinující pohled na jejich počátky v srdci Ameriky.

Mate.Feed.Kill.Repeat.: Experimentální Debut

Debut Slipknot z roku 1999 s názvem „Mate. Feed. Kill. Repeat.“ je surový a nekompromisní úvod do světa jednoho z nejvíce vizuálně a zvukově znepokojivých počinů metalové historie. Album, původně vydané v omezeném nákladu, představuje skupinu hladovou po úspěchu a zároveň hledající svůj osobitý zvuk.

Zatímco pozdější alba jako „Iowa“ a „Vol. 3: (The Subliminal Verses)“ zdokonalila jejich přístup, „Mate. Feed. Kill. Repeat.“ je syrová esence raných Slipknot. Skladby jako „Slipknot“, „Gently“ a „Killers Are Quiet“ jsou nabité surovou energií, chaotickými riffy a Coreyho Taylora děsivým vokálem, který se pohybuje od brutálního řevu po znepokojivé melodie.

Album je temné a experimentální, mísí prvky death metalu, nu-metalu a industriálního zvuku. Texty jsou plné nihilismu, hněvu a temných myšlenek, což jen umocňuje celkovou znepokojivou atmosféru alba.

Přestože „Mate. Feed. Kill. Repeat.“ není tak uhlazené a komerčně úspěšné jako pozdější tvorba Slipknot, je to důležitý dokument o počátcích kapely a surový, nefiltrovaný projev jejich agresivní energie. Pro fanoušky je to fascinující pohled do minulosti a pro ty, kteří Slipknot neznají, je to intenzivní a nekompromisní úvod do jejich světa.

slipknot skladby

Slipknot (1999): Průlom a Kontroverze

Debutové album Slipknot z roku 1999 bylo jako výbuch sopky na metalové scéně. Kapela z Iowy, schovaná pod děsivými maskami a s čísly místo jmen, nekompromisně vtrhla do světa s nevídanou energií a temným zvukem. Album, jednoduše nazvané "Slipknot", se stalo okamžitým hitem a zrodilo hymny jako "Wait and Bleed", "Surfacing" a "Spit It Out". Brutální vokály Coreye Taylora, drsné kytarové riffy a hypnotické rytmy perkusní sekce vytvořily unikátní zvukovou stěnu, která drtila i fascinovala zároveň.

Album "Slipknot" nebylo jen o agresi. Skrývalo v sobě i temné emoce, frustraci a vztek, které rezonovaly s mladou generací. Texty o izolaci, šílenství a boji s vnitřními démony dodávaly hudbě Slipknot syrovou upřímnost a hluboký význam. Kritici byli rozděleni, někteří obviňovali kapelu z prvoplánovosti a šokování, jiní obdivovali jejich originalitu a energii. Jedno bylo jisté - Slipknot se stali fenoménem, který změnil tvář metalu a ovlivnil nespočet kapel po celém světě.

Iowa (2001): Temnota a Agrese Vrcholí

Rok 2001 byl pro Slipknot zlomový. Kapela, zahalená v děsivých maskách a známá svou syrovou energií, vydala album "Iowa", které se stalo ztělesněním temnoty a agrese. Deska je považována za jejich nejtemnější a nejbrutálnější počin, syrovější než jejich debutové album.

Na "Iowa" se Slipknot ponořili do hlubin zoufalství, hněvu a nenávisti. Texty, které psal především Corey Taylor, se dotýkaly témat jako šílenství, sebepoškozování a ztráta víry. Hudba byla stejně tak temná a agresivní, s hutnými kytarovými riffy, zběsilými bicími a děsivými vokály.

Mezi nejznámější skladby z alba patří "Disasterpiece", "People = Shit" a "Left Behind". "Disasterpiece" je zběsilá jízda plná agrese, zatímco "People = Shit" je hymnou misantropie. "Left Behind" je zase melodičtější skladbou, která ale neztrácí nic ze své temnoty.

"Iowa" se stalo komerčním úspěchem a upevnilo pozici Slipknot jako jedné z nejvýznamnějších metalových kapel své doby. Album je dodnes považováno za klasiku žánru a jeho vliv je patrný na mnoha mladších kapelách.

Vol. 3: (The Subliminal Verses): Nové Hudební Směry

S albem Vol. 3: (The Subliminal Verses) z roku 2004 Slipknot trochu experimentovali a ukázali, že nejsou jen bezhlavý metal. Jasně, pořád tam byla ta agresivní energie, ale objevily se i melodičtější pasáže a experimenty s různými zvuky. Písnička "Vermilion" je toho skvělým příkladem – je chytlavá, melodická, ale zároveň má tu temnou atmosféru, která je pro Slipknot typická. Další pecka "Duality" zase kombinuje brutální riffy s chytlavým refrénem, který si budete zpívat i po letech. Album ukázalo, že Slipknot se nebojí riskovat a posouvat hranice své hudby.

slipknot skladby

Skladby Slipknot, to je jako jízda na horské dráze. Od zběsilé energie Wait and Bleed, přes temnou hloubku Snuff až po melodickou sílu Vermilion, nabízejí neuvěřitelnou škálu emocí a hudebních nápadů.

Kryštof Marek

All Hope Is Gone (2008): Experimenty Pokračují

Album "All Hope Is Gone" z roku 2008 znamenal pro Slipknot další krok do neznáma. Kapela, která si zvykla bořit hranice žánrů, se na tomto albu pustila do experimentů s novými zvuky a strukturami skladeb. Zatímco agresivní kořeny zůstaly patrné, objevily se zde prvky groove metalu, southern rocku a dokonce i náznaky melodičtějších pasáží.

"All Hope Is Gone" je album plné kontrastů. Najdeme zde zuřivé vypalovačky jako "Gematria (The Killing Name)" nebo "Sulfur", které uspokojí fanoušky starší tvorby, ale i experimentálnější kousky jako "Psychosocial" s jeho nakažlivým refrénem a hypnotickým videoklipem, nebo "Snuff", balada odhalující křehčí stránku kapely.

Album debutovalo na prvním místě žebříčku Billboard 200 a potvrdilo tak status Slipknot jako jedné z nejvýznamnějších metalových kapel své doby. "All Hope Is Gone" je důkazem toho, že Slipknot se nebojí riskovat a posouvat hranice své hudby, aniž by se zpronevěřili svým kořenům.

Antennas to Hell (2012): Retrospektivní Výběr

„Antennas to Hell (2012)“ nebyl jen další deskou Slipknot. Byla to oslava, vzpomínka a zároveň syrová demonstrace síly kapely, která si prošla peklem a zpátky. Jako retrospektivní výběr mapuje „Antennas to Hell“ celou jejich cestu, od syrového debutu po vrcholné momenty alb jako „Iowa“ a „Vol. 3: (The Subliminal Verses)“.

Slyšíme zuřivost „Wait and Bleed“, hymnu „(sic)“, která odstartovala jejich kariéru, ale i experimenty s melodií v „Duality“ nebo „Vermilion“. Nechybí ani „Psychosocial“, song, který se stal symbolem nové éry Slipknot.

„Antennas to Hell“ je ale víc než jen playlist. Je to svědectví o kapele, která se nebála riskovat, experimentovat a jít s kůží na trh. Je to připomínka síly hudby, která dokáže spojovat a léčit i ty nejhlubší rány.

.5: The Gray Chapter (2014): Poctu Paulu Grayovi

Pátá studiovka Slipknot, ".5: The Gray Chapter", dorazila v roce 2014 a nesla s sebou tíhu ztráty baskytaristy Paula Graye, který zemřel v roce 2010. Album je poctou jeho památce a zároveň představuje novou kapitolu pro kapelu. Zvukově se "The Gray Chapter" vrací k syrovosti a agresivitě raných alb, ale zároveň přináší i melodičtější momenty.

slipknot skladby

Singl "The Negative One" je typickým příkladem agresivního zvuku alba, zatímco "The Devil In I" ukazuje melodičtější stránku kapely. "Custer" je další skladbou, která se stala koncertní stálicí, a "Goodbye" je emotivní tečkou za albem, která vzdává hold Grayovi. ".5: The Gray Chapter" debutovalo na prvním místě hitparád v několika zemích a potvrdilo, že Slipknot i po tragické ztrátě zůstávají jednou z nejdůležitějších metalových kapel současnosti.

We Are Not Your Kind (2019): Aktuální Tvář Slipknot

Album "We Are Not Your Kind" z roku 2019 je šestým studiovým počinem Slipknot a jasným důkazem, že i po dvou dekádách na scéně má kapela stále co říct. Album je syrové, agresivní a zároveň překvapivě melodické, čímž navazuje na předchozí nahrávku ".5: The Gray Chapter" z roku 2014, ale zároveň posouvá zvuk Slipknot zase o kus dál.

Na albu "We Are Not Your Kind" najdeme typické prvky tvorby Slipknot - agresivní kytarové riffy, hutné bicí a samozřejmě nezaměnitelný vokál Coreye Taylora, který se pohybuje od brutálního screamu po melodický zpěv. Zároveň se ale kapela nebojí experimentovat a zařadit do skladeb prvky elektroniky, orchestrálních aranží a netradičních rytmů.

Mezi nejvýraznější skladby alba patří bezesporu úvodní singl "Unsainted" s chytlavým refrénem a silným vizuálem videoklipu, zběsilá jízda "Solway Firth" nebo epická "Nero Forte". Album "We Are Not Your Kind" je komplexní a temné dílo, které dokazuje, že Slipknot jsou stále jednou z nejinovativnějších a nejzajímavějších metalových kapel současnosti.

The End, So Far (2022): Nejnovější Experimenty

"The End, So Far (2022)" je sedmé studiové album americké metalové legendy Slipknot. Kapela, známá svými energickými živými vystoupeními a děsivými maskami, se na tomto albu pouští do nových experimentů, aniž by se zpronevěřila svému charakteristickému zvuku. Album je směsicí agresivních skladeb jako "The Dying Song (Frail Limb Nursery)" a "Adderall", které předvádějí surovou sílu kapely, a experimentálnějších skladeb jako "Yen" a "Hive Mind", které ukazují jejich touhu po objevování nových zvukových krajin.

Přehled vybraných skladeb Slipknot
Název skladby Album Rok vydání
Wait and Bleed Slipknot 1999
Duality Vol. 3: (The Subliminal Verses) 2004
Psychosocial All Hope Is Gone 2008

Fanoušci Slipknot najdou na albu "The End, So Far" vše, co na kapele milují: drtivé riffy, složité rytmy a znepokojivou atmosféru. Zároveň ale album nabízí i překvapení v podobě melodičtějších pasáží a využití elektronických prvků. "The End, So Far" je důkazem, že Slipknot je i po více než dvaceti letech na scéně stále kapelou, která se nebojí riskovat a posouvat hranice žánru. Ať už jste skalním fanouškem Slipknot nebo jen hledáte kvalitní metalovou muziku, "The End, So Far" by vám rozhodně nemělo uniknout.

slipknot skladby

Největší Hity: Od Wait and Bleed po Unsainted

Slipknot, maskovaní metaloví šílenci z Iowy, si za svou kariéru vydobyli kultovní status. Jejich agresivní hudba, syrová energie a znepokojivá image si podmanily miliony fanoušků po celém světě. Od svého debutu v roce 1999 Slipknot chrlili jeden hit za druhým, z nichž každý perfektně reflektuje určitou etapu jejich hudebního vývoje.

"Wait and Bleed", singl z jejich debutového alba, je surovou ukázkou jejich rané tvorby. Rychlá, agresivní a chytlavá píseň s nezapomenutelným refrénem, která je dodnes stálicí koncertních setlistů. S albem "Iowa" přišla temnější a brutálnější fáze, z níž vzešly hity jako "Disasterpiece" a "Left Behind". Tyto skladby posunuly hranice žánru a upevnily Slipknot pozici na metalovém Olympu.

Pozdější alba jako "Vol. 3: (The Subliminal Verses)" a ".5: The Gray Chapter" přinesla experimentálnější zvuk a hity jako "Duality", "Psychosocial" a "The Devil In I", které dokazují šíři jejich hudebního záběru. "Unsainted", první singl z alba "We Are Not Your Kind", je skvělou ukázkou aktuálního zvuku Slipknot - temný, melodický a zároveň brutální. Od "Wait and Bleed" po "Unsainted", Slipknot si stále razí svou vlastní cestu a inspirují generace metalových fanoušků.

Vliv na Metalovou Scénu: Odkaz Devíti

Slipknot, kapela s maskami a energií nabitými koncerty, nezanechala na metalové scéně jen otisk boty, ale rovnou kráter. Jejich surový zvuk, kombinace nu-metalu, death metalu a dalších extrémních subžánrů, inspirovala celou generaci muzikantů. Stačí se podívat na kapely jako Korn, Mudvayne nebo Mushroomhead, které s nimi sdílely pódia a vlny popularity na přelomu tisíciletí.

Jejich debutové album z roku 1999, jednoduše nazvané "Slipknot", se stalo kultovní záležitostí. Skladby jako "Wait and Bleed", "Surfacing" nebo "Spit It Out" s jejich agresivními riffy, hutnými bicími a Coreyho Taylora agresivním vokálem definovaly zvuk "nového metalu" a katapultovaly kapelu mezi hvězdy.

slipknot skladby

Ale Slipknot nebyli jen o agresi. Jejich hudba v sobě nesla i temné emoce, frustraci a vztek, se kterými se dokázala ztotožnit celá generace. Texty o izolaci, šílenství a boji s vnitřními démony rezonovaly s fanoušky po celém světě a udělaly ze Slipknot víc než jen kapelu. Stali se fenoménem, symbolem revolty a hlasu generace, která se odmítala podřídit konvencím. A tenhle hlas je slyšet dodnes.

Publikováno: 20. 08. 2024

Kategorie: kultura

Autor: Bender

Tagy: slipknot skladby